L’ICIP, conjuntament amb el CIDOB, organitza el cicle de webinars “Rethinking Security in Europe” (Repensar la seguretat a Europa), una sèrie de cinc sessions en línia per reflexionar sobre la militarització, la dissuasió i els reptes actuals de la seguretat europea en un context marcat per la guerra d’Ucraïna, el genocidi a Gaza, l’augment de la despesa militar i la redefinició de les aliances internacionals.
El cicle vol generar un espai de debat crític sobre les tensions entre seguretat, democràcia, drets humans i construcció de pau: reflexionarem sobre com es garanteix la seguretat, quins actors hi intervenen i quines alternatives hi ha fora de l’enfocament estrictament militar.
Les sessions tindran lloc entre el 7 de maig i el 3 de juny de 2026 i comptaran amb la participació d’expertes i representants d’organitzacions internacionals com ara ESSEC Institute for Geopolitics & Business, International Institute for Peace (IIP), Mines Advisory Group (MAG), PAX, Quaker Council for European Affairs, Rethinking Security UK i SaferGlobe.
Programa del cicle:
- 7 de maig, 17 h – La militarització de la seguretat a Europa
Amb Mary Kaldor (London School of Economics) i Tutku Ayhan (IBEI) - 13 de maig, 17 h – La inseguretat de qui? Receptors de la seguretat europea
Amb Pol Bargués (CIDOB) i Wilbert van der Zeijden (PAX). - 21 de maig, 17 h – Qui mana? Actors i presa de decisions sobre seguretat
Amb Richard Reeve (Rethinking Security), Josephine Dresner (MAG) i Linda Benraïs (ESSEC). - 28 de maig, 16 h – Com es garanteix la seguretat? Pressupostos i polítiques
Amb Clément Meynier (MAG) i Cristina Parandii (PAX). - 3 de juny, 17 h – Construir seguretat més enllà del militarisme: quines alternatives hi ha?
Amb Maria Mekrii (SaferGlobe), Hannes Swoboda (IIP) i Andrew da Sousa (QCEA).
Les persones interessades poden inscriure’s gratuïtament a través dels enllaços de Zoom de cada sessió. Els webinars es faran en anglès i comptaran amb traducció simultània al català.
L’ICIP emetrà un certificat d’assistència o un diploma de participació per a les persones que ho sol·licitin. Per obtenir el certificat d’assistència caldrà participar en almenys 4 de les 5 sessions. Per obtenir el diploma de participació, a més d’assistir a un mínim de 4 sessions amb la càmera connectada, caldrà presentar un assaig acadèmic (se’n facilitaran els detalls més endavant).
